خداحافظ کلمبوس

خداحافظ کلمبوس

خداحافظ کلمبوس

وضعیت: ناموجود
ناشر: فرمهر

نویسنده : فیلیپ راث

   ترجمه : سرور کرمپور دشتی
 
فیلیپ راث (1933-2018) نویسنده ی بزرگ آمریکایی_یهودی است که معمولا حوادث داستانهایش در محله ی کودکیش به نام "نوارک" در نیوجرسی رخ می دهند. راث به خلق شخصیتهایی بر اساس زندگی شخصی خود و تلفیق واقعیت و تخیل شهرت دارد که همگی به دنبال یافتن هویت خود در دنیای پرتلاطم غرب هستند.

راث با اولین کتاب خود به نام خداحافظ کلمبوس که در سن بیست و شش سالگی در سال 1959 منتشر کرد، به شهرت بسیار بالایی رسید و جوایز ادبی بسیاری را از آن خود کرد. او برنده ی جایزه ی ملی ادبیات تخیلی شد و کتابهایش دوبار برنده ی جایزه ی ملی کتاب و جایزه ی ملی منتقدین و سه بار برنده ی جایزه ی فاکنر شد. از این رو راث یکی از موفق ترین نویسندگان نسل خود شناخته می شود. 

کتاب خداحافظ کلمبوس با ارائه ی تصویری طنزآمیز از زندگی طبقه ی متوسط یهودیان آمریکا، بحث های متضاد بسیاری را بین منتقدان ادبی برانگیخت. به تعبیر برخی از منتقدان، داستانها بیانگر تمسخر و نفرت نویسنده از سنت و سبک زندگی یهودیان و همچنین زندگی شخصی خود او بودند و به نظر برخی دیگر از منتقدان، داستانها بیانی صادقانه از زندگی و تقابل فرهنگی نسلی جدید از انسانها بودند که هویت خود را در دنیایی مدرن جستجو می کردند. 

راث در پاسخ به انتقادها در مقاله ای با نام "نوشتن درباره ی یهودیان" در سال 1963 بیان کرد که هدفش از نوشتن آن داستانها کاوش تقابل بین تعصب یهودیان و تمایل شخصی اش به آزادی پرسش درباره ی ارزشها و عقاید طبقه ی متوسط آمریکایی_یهودی بوده است و سعی کرده شخصیتهایی به تصویر بکشد که از هویت خود در دنیای مدرن و چند فرهنگی عصر حاضر مطمئن نیستند. 

خداحافظ کلمبوس مجموعه ای از یک رمان کوتاه با همین نام و چند داستان کوتاه است که همگی برش هایی از زندگی نسل جدید آمریکایی های یهودی را به تصویر می کشند. شخصیتهایی که به گونه ای خود را متفاوت از نسلهای سنتی قبل از خود که از اولین مهاجران یهودیان به آمریکا بوده اند می دانند و در عین حال نمی توانند خود را با دیگر افراد جامعه یکی بدانند؛ جامعه ای که سالها پیش از آنان به آمریکا آمده بودند و ریشه ای بسیار محکم تر در خاک آن کشور داشتند. 

داستان "خداحافظ کلمبوس" را نیل کلاگمن روایت می کند که کارمند دون پایه ی کتابخانه ی عمومی نوارک است. او با عمو و زن عمویش مارکس و گلادیس در محله ی کارگری نوارک نیوجرسی زندگی می کند. داستان از آنجایی آغاز می شود که نیل در یک تابستان با برندا پاتیمکین، دختری از خانواده ای ثروتمند آشنا می شود و در دام عشق او می افتد. پدر برندا، مردی از طبقه ی اجتماعی نیل کلاگمن بوده که از قِبَل جنگ دارای ثروتی هنگفت شده و توانسته جایگاه بالاتری را در اجتماع برای خود به دست بیاورد. داستان به زیبایی تقابل طبقاتی بین خانواده ی نیل و خانواده ی تازه به دوران رسیده ی پاتیمکین را به تصویر می کشد. نیل در روایت داستان، دیدی بسیار انتقادی به سبک زندگی و مصرف گرایی خانواده ی پاتیمکین دارد و در عین حال طنازانه روابط خود با خانواده اش را به چالش می کشد. در این میان، رابطه ی نیل و برندا نیز از این چالشها مصون نمی ماند. 

داستانهای دیگر به ترتیب "تغییر دین یهودیان"، "مدافع ایمان"، "اپستین"، "نمی شود کسی را از روی آوازی که می خواهد بشناسیم" و "ایلای متعصب" نام دارند و همگی با طنزی ظریف و زیبا مفاهیمی مشابه را روایت می کنند.
 
معرفی این کتاب در خبرگزاری کتاب ایران "ایبنا" : http://www.ibna.ir/fa/doc/note/268208

مشخصات کتاب خداحافظ کلمبوس

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : خداحافظ کلمبوس
ناشر : نشر فرمهر
نویسنده : فیلیپ راث
مترجم : سرور کرمپور دشتی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1397
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 333
شابک : 9786009732876
وزن (گرم) : 375
سایر محصولات مرتبط با این محصول
1,200,000ريال
1,450,000ريال1,233,000ريال
ناموجود
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×