کانون دین زرتشتی در ایران

کانون دین زرتشتی در ایران

کانون دین زرتشتی در ایران

وضعیت: غیرفعال
ناشر: توس

نویسنده : مری بویس

    ترجمه : حسین ابراهیمیان

 

کتاب «کانون دین زرتشتی» نوشتۀ «مری بویس» استاد و پژوهشگر فقید در رشتۀ مطالعات زرتشتی ‌است که کتاب خود را حدود چهار دهه پیش تالیف کرده است.

 

کتاب با مقدمه‌ای کوتاه دربارۀ پیشینۀ تاریخ دین زرتشت و توضیح روشنی دربارۀ چرایی حضور زرتشتیان در شهرهای حاشیۀ کویر آغاز می‌شود.

 

در مقدمه‌ای که در ترجمۀ کتاب از سوی دکتر شروین فریدنژاد آمده است، می‌خوانیم:

 

«هرچند که از زمان چاپ کتاب ارزشمند مری بویس «کانون دین زرتشتی» اکنون حدود چهل سال می‌گذرد، ذره‌ای از اهمیت این اثر برای مطالعات ایران‌شناسی و به ویژه در حوزه‌‌ی پژوهش‌های تاریخ و دین زرتشتی و البته فراتر از آن دین‌پژوهی، مردم‌شناسی و انسان‌شناسی کاسته نشده‌است. اهمیت این پژوهش گرانقدر نه تنها در بیش و کم یگانه بودن آن در نوع خود (سندی که بیشتر نشان ضعف پژوهش‌های ایران‌شناسی در تولید ادبیات در این حوزه است)، که هم در یگانه بودن اطلاعات مستندنگارانه‌ی آن در مورد تاریخ شفاهی، آیین‌ها و باورهای مردمانی در برشی از تاریخ معاصر ایران است که درباره‌شان چیزی نمی‌دانیم.

 

اهمیت یگانه‌ی دیگر و متاسفانه کم‌پیرو مطالعه‌ی مردم‌نگارانه‌ی بویس از زندگی و باورهای روستاییان زرتشتی شریف‌آباد، در آشتی‌دادن نگاه مردم/انسان‌شناسانه با پژوهش‌های دین‌شناسانه بود و هست؛ در پیوند میان آنچه از آن به عنوان «دانش کتابخانه‌ای یا میزتحریری» از یک سو و تحقیق «میدانی» از سویی دیگر می‌توان نام‌برد، گوهری کمیاب در میان دست‌کم پژوهندگان مطالعات زرتشتی. سویه‌ی دیگر این دوگانه را هم می‌توان در تضاد دونگاه «شرق‌شناسانه» و «انسان‌شناسانه» حاکم بر مطالعات ادیان دید.»

مشخصات کتاب کانون دین زرتشتی در ایران

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : کانون دین زرتشتی در ایران
ناشر : انتشارات توس
نویسنده : مری بویس
مترجم : حسین ابراهیمیان
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1398
نوع جلد و قطع : گالینگور - وزیری
تعداد صفحات : 358
شابک : 9789643157319
وزن (گرم) : 625
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×