بیست (رمان ترک سیگار)

بیست (رمان ترک سیگار)

بیست (رمان ترک سیگار)

وضعیت: غیرفعال
ناشر: چشمه

نویسنده : ریچارد بیرد

    ترجمه : نیما ملک‌محمدی 

 

ریچارد بیرد، نویسنده معاصر انگلیسی و متولد 1967، در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده و در شهرهایی چون توکیو، پاریس، هنگ‌کنگ و استراسبورگ اقامت داشته است. از بیرد تاکنون چهار رمان و چند اثر غیرداستانی منتشر شده است. کتاب حاضر نخستین رمان ریچارد بیرد است که در سال 1996 منتشر شده. بیرد در اغلب رمان‌های خود تحت‌تاثیر آموزه‌های گروه اولیپو (کارگاه ادبیات بالقوه) قرار دارد.
در سال 1960 ریمون کنو و فرانسوالو لیونه گروه اولیپو را در پاریس پایه‌گذاری کردند، برمبنای تحمیل محدودیت‌های اختیاری خودخواسته به نویسنده با هدف دست‌یابی به فرم‌ها و الگوهای بدیع نوشتاری. ریمون کنو در مقاله‌ای تحت عنوان «ادبیات بالقوه»، هدف اعضای اولیپو را «پیشنهاد ساختارهای جدیدی به نویسندگان» می‌خواند، ساختارهایی که هرچند ظاهری مکانیکی و مصنوعی دارند، در نهایت به جهت‌دهی خلاقیت نویسنده می‌انجامند. کنو در جایی دیگر، اعضای اولیپو را به موش‌هایی تشبیه می‌کند در تلاش برای فرار از هزارتویی که خودساخته‌اند. از معروف‌ترین آثار اولیپویی می‌توان به رمان یک ناپدیدشدگی نوشته‌ ژرژ پرک اشاره کرد که بدون استفاده از حرف e (پربسامدترین حرف در زبان فرانسه) نوشته شده است.

بیرد هم در رمان خود برای ایجاد الگویی مشابه ذهن فردِ معتاد به سیگار، به محدودیت‌های ساختاری و خوخواسته اولیپویی متوسل می‌شود. این رمان شرح بیست روزِ نخست تلاش گرگوری سیمپسون برای ترک سیگار پس از کشیدن بیست نخ سیگار در روز به مدت ده سال است. راوی تصمیم می‌گیرد هر بار که هوس سیگار می‌کند با نوشتن دست‌های خود را مشغول نگه دارد و چون گرگوری تنها مواقعی که هوس سیگار می‌کند دست به قلم می‌برد، هرچیری که می‌نویسد در نهایت به سیگار ارتباط پیدا می‌کند. به گفته بیرد، این محدودیت‌های مضمونی و نیز بازی‌ای فرمال با عدد بیست، در نهایت بازتابی از محدودیت‌های مشابهی است که اعتیاد به سیگار بر زندگی فرد سیگاری تحمیل می‌کند.

مشخصات کتاب بیست (رمان ترک سیگار)

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : بیست
ناشر : نشر چشمه
نویسنده : ریچارد بیرد
مترجم : نیما ملک‌محمدی
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1398
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 309
شابک : 9789643628161
وزن (گرم) : 300
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×