قصه‌گو

قصه‌گو

قصه‌گو

وضعیت: غیرفعال
ناشر: چشمه

نویسنده : ماریو بارگاس یوسا
   ترجمه : یحیی خوئی
 

طرح سؤال در بخش‌هایی از کتاب قصه‌گو بسیار حساس‌تر و هوشمندانه‌تر از بسیاری پاسخ‌ها‌ی مربوط به آن است. در این کتاب یوسا در مراحل مختلف سؤالاتی را طرح می‌کند که در بدنه‌‌ی غالباً بیمار کشورهای جهان سوم مطرح‌اند. بدنه‌ی‌ این کشورها اکثراً دچار بیماری‌های مشابهی هستند. فرمان‌روایان خودکامه و بی‌فرهنگ که در هر حال نگران مطامع خود هستند و با دستاویز قرار دادن بهانه‌هایی از هیچ جنایتی دست برنمی‌دارند. پیش‌ گرفتن این‌گونه سیاست‌ها باعث ایجاد نوعی لختی و فساد در جامعه می‌شود که یوسا در قصه‌گو به‌خوبی از توصیف آن برآمده است.

بخش‌هایی از کتاب از اعتقادات و در حقیقت از اعتقادات خرافی اقوام ساکن در کناره‌های رودخانه‌ی آمازون و نفوذ این خرافات تا مغز استخوان بومیان حکایت دارد و به‌نظر می‌رسد این نفوذ اگر هم مستقیماً از طرف ایادی حکومت مورد حمایت نباشد، چندان هم به مذاق آن‌ها بدطعم نمی‌آید. به هر اندازه بومیان و اهالی سرگرم و غرقه در خرافات بمانند به همان اندازه حکومت نیز از پاسخگویی به سؤال‌ها و مؤاخذه‌ها در امان خواهد ماند. شیاطین کوچک و بزرگ در سناریو‌های مطرح در کتاب به عنوان دشمن، با جشن گرفتن‌ها و تف انداختن‌ها به یکدیگر نقش بزرگ و در عین‌حال کم‌هزینه‌ای در پاسخ به بدبختی‌های بومیان ایفا می‌کنند. یوسا مسائل بی‌شماری را که در جامعه‌ی پرو وجود دارد مطرح می‌کند. او تلاش خود را در راهیابی به پاسخ مقتضی کرده است، اما از آن‌جایی که راه‌حل‌ها به اندازه‌ی سؤالات نیستند، همیشه بخشی از سؤالات و گاهی همه‌ی آن‌ها بی‌پاسخ می‌ماند.

قطع درختان جنگلی توسط مقاطعه‌کارانی که مورد حمایت بعضی مقامات دولتی‌اند، باعث می‌شود بومیان که صاحبان اصلی مناطق جنگلی‌اند، نه بدانند که آن‌ها از کجا آمده‌اند و نه حق پرس‌و‌جوی آن را داشته باشند و بر این روال هر روز مجبور به عقب‌نشینی به بخش‌های میانی جنگل باشند. سلاح‌هایی که در اختیار افراد خاصی از جنگل‌نشینان قرار می‌گیرد فضای جنگل را هر روز بیشتر از روز پیش از پرنده‌ها و چرنده‌ها تهی کرده و حتا نسل ماهی‌ها را توی رودخانه‌ها تهدید می‌کند.

کشت و توزیع مواد مخدر امنیت مردم را در جامعه‌ی پرو در برابر خطری جدی قرار داده است؛ دست داشتن مقامات بانفوذ در این دادوستدها و فقر طبقاتی‌یی که علت عمده‌ی کشیده شدن‌شان در این تجارت پرسود برای بانفوذها و وابستگان و فقر و فلاکت برای عاملین آن است، جامعه‌ی پرو را بیش از پیش دچار درماندگی کرده است.

در سال‌های اخیر بدبختی تازه‌ای نیز دامن‌گیر جنگل‌نشینان شده و آن کشف منابعی از قبیل نفت و... است که تنها تبعات منفی آن گریبان‌گیر ساکنین و حاشیه‌نشینان جنگل می‌شود. تمام سود حاصل از فروش نفت و مشتقات آن تنها موجب افزایش روزافزون قدرت مقامات خودکامه‌ی پرو شده است.

برنده‌ی نوبل سال ۲۰۱۱ در این کتاب به مسائل بی‌شمار دیگری رجوع می‌کند که خود از این اجمال فراتر رفته و مستلزم تحلیل گویاتر و جامع‌تری است.

مشخصات کتاب قصه‌گو

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : قصه‌گو
ناشر : نشر چشمه
نویسنده : ماریو بارگاس یوسا
مترجم : یحیی خوئی
نوبت چاپ : پنجم
تاریخ انتشار : 1402
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 280
شابک : 9789643625498
وزن (گرم) : 230
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×