ناکجاآباد و خشونت (گفتارها و گفتگوهایی از کارل پوپر)

ناکجاآباد و خشونت (گفتارها و گفتگوهایی از کارل پوپر)

ناکجاآباد و خشونت (گفتارها و گفتگوهایی از کارل پوپر)

وضعیت: غیرفعال
ناشر: جهان ‌کتاب

نویسنده : کارل ریموند پوپر
   ترجمه : خسرو ناقد، رحمان افشاری


کارل ریموند پوپر فیلسوف اتریشی – بریتانیایی است که در سال 1902 در هیملهوف وین به دنیا آمد و در سال 1994 در انگلیس درگذشت. پوپر تا اوایل دهه ی چهارم عمرش که کتب <منطق اکتشاف علمی> (1934) را منتشر کرد به صورت فیلسوفی حرفه یی در نیامد، اگر چه از همان سنین نوجوانی ذهنش معطوف مسائل فلسفی شده بود. ابطال پذیری مرکز فلسفه ی پویر است. ابطال پذیری بنابر آنچه خود وی تاکید کرده: <پیشنهادی است برای یک توافق یا قرارداد> شیوه ای برای تمایز و تشخیص گزاره های علمی تجربی از شبه علم. از از نظر پوپر ما نمی توانیم نظریه های خود را چنان نشان دهیم که محتمل باشد حقیقت داشته باشند. اما می توانیم آنها را به گونه یی نشان دهیم که شباهت به حقیقفت داشته باشند. <حقیقت نمایی> مفهومی است که پوپر آن را مطرح می کند. وی بر این عقیده بود که معرفت شناسی باید به مطالعه ی چیزهای عینی شناخته شده بپردازد نه اعمال ذهنی شناخت.

پوپر علاوه بر آنکه فیلسوف علم و معرفت شناس است، فیلسوف سیاسی نیز هست. او در فلسفه سیاسی اش مفهوم «منفعت گرایی منفی» را مطرح می کند. وی با طرح این مفهموم بر ضرورت به حداقل رساندن شر به جای حداکثر رساندن خیر تاکید می کند. او در همین راستای ایده ها و نظریه های آرمانشهری افلاطون، هگل و مارکس را به شدت مورد انتقاد قرار می دهد.

کتاب «ناکجا آباد و خشونت» مجموعه یی از گفتارها و نوشتارهای کارل پوپر است که مترجمان کتاب آنها را انتخاب و در یکجا گردآوری کرده اند. برخی از این گفتارها پیشتر به صورت کامل یا ناقص در نشریات منتشر شده اند، اما مترجمان آنها را بازنگری و با متن اصلی تطبیق داده و در یکجا گرد آورده اند.

علاوه بر مقدمه یی که به قلم خسرو ناقد در ابتدای کتاب درج شده و شرحی دقیق از آثار این فیلسوف و چگونگی انتشار آنها در ایران به دست می دهد، چندین گفتار نیز به چشم می خورد که عبارتند از:

- «جهان اندیشگی کارل ریموند پوپر» ، درباره ی زندگی و تحول فکری او به قلم خسرو ناقد

- «درباره ی به اصطلاح منابع شناخت»، که متن سخنرانی پوپر در دانشگاه زالسبورگ اتریش است. ابطال پذیری نظریه ها، مبنایی است که مورد تاکید پوپر قرار دارد.

- «درباره ی دانایی و نادانی»، تفاوت بین دانستن به معنای کلاسیک و دانستن به معنای نوین، نکته ای است که پوپر آن را مطرح می کند.

- «ناکجا آباد و خشونت»، پروراندن آرزوها و در انداختن طرح های آرمانی و رویابی به قهر و خشونت منجر می شود. جز نگرش عقلانی در حوزه ی اجتماع، توسل به هر نگرشی دیگر سرانجامی جز بر افروختن آتش خشم و کینه در پی نخواهد داشت.

در پایان کتاب نیز دو گفت وگو که در سالهای پایانی عمر پوپر با وی انجام گرفت ضمیمه ی کتاب شده است که عبارتند از:

- سرچشمه های شناخت گوناگونند

- بدون آزادی نه به عدالت می رسیم و نه به امنیت

مشخصات کتاب ناکجاآباد و خشونت (گفتارها و گفتگوهایی از کارل پوپر)

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : ناکجاآباد و خشونت (گفتارها و گفتگوهایی از کارل پوپر)
ناشر : انتشارات جهان کتاب
نویسنده : کارل ریموند پوپر
مترجم : خسرو ناقد، رحمان افشاری
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1391
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 206
شابک : 9789642533473
وزن (گرم) : 250
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×