روانشناسی نخبگان سیاسی ایران

روانشناسی نخبگان سیاسی ایران

روانشناسی نخبگان سیاسی ایران

وضعیت: غیرفعال
ناشر: چاپخش

نویسنده : ماروین زونیس
   ترجمه : پرویز صالحی، سلیمان امین‌زاده، زهرا لبادی
 

کتاب نتیجه سال ها کار تحقیقاتی و میدانی نویسنده در ایران زمان محمد رضا شاه می باشد. این کتاب که در 10 فصل تنظیم شده است، علاوه بر بررسی ویژگی های نخبگان سیاسی دوره شاه، نگاهی هم به تاریخ تحولات ایران در دوره معاصر می پردازد.

نوبسنده در ابتدا به بیان فرضیه خود می پردازد: « فرضیه اصلی که این کتاب بر مبنای آن قرار گرفته است؛ در جوامعی که فرآیندهای سیاسی آن درون ساختارهای رسمی دولت کمتر نهادینه شده است نگرش ها و رفتار افراد پرقدرت راهنمای قابل اعتمادی برای تغییر سیاسی محسوب می شود. بر مبنای چنین فرضیه ای است که ما روند رشد و توسعه سیاسی را در ایران از طریق تحلیل نخبگان سیاسی آن بررسی کرده ایم» . که مفهوم نخبگان سیاسی آنچنان که در این بررسی مورد استفاده قرار گرفته است یک مفهوم تجربی یا رفتاری است.

نویسنده با اینکه جامعه آماری اش 167 نفر از اعضای نخبگان سیاسی است ولی خود نویسنده عوامل تصمیم گیرنده اصلی ایران را در آن زمان مورد مطالعه، به این نخبگان سیاسی محدود می کند:« می توان نخبگان سیاسی را به چهار نفر محدود کرد که عبارتند از خود شاه به عنوان اعلیحضرت همایونی شاهنشاه محمد رضا پهلوی ؛ خواهر دوقلوی او، شاهزاده اشرف پهلوی؛ همراه دورۀ کودکی شاه که تنها ایرانی قابل اعتماد شاه محسوب می شود و در گذشته نخست وزیر و حالا وزیر دربار است (کتاب برای زمانی است که علم ، وزیر دربار بود) یعنی اسدا... علم ، و بالاخره نفر چهارم رئیس سازمان امنیت و اطلاعات کشور سرلشکر حسن پاکروان » .

وی در جایی درمورد جامعه آماری مورد مطالعه خود آورده است:« تحلیل ما در اصل به پاسخ های ارائه شده توسط 167 عضو نخبگان ایران مربوط بود که به پرسشنامه های فارسی از طریق مصاحبه های انجام شده توسط نویسنده پاسخ دادند» .

مشخصات کتاب روانشناسی نخبگان سیاسی ایران

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : روانشناسی نخبگان سیاسی ایران
ناشر : انتشارات چاپخش
نویسنده : ماروین زونیس
مترجم : پرویز صالحی، سلیمان امین‌زاده، زهرا لبادی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1387
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 622
شابک : 9789645541468
وزن (گرم) : 690
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×