معانی (سیروس شمیسا)

معانی (سیروس شمیسا)

معانی (سیروس شمیسا)

وضعیت: موجود
ناشر: میترا
قیمت:  
1,400,000ريال1,232,000ريال

نویسنده : سیروس شمیسا
 

علم معانی یکی از سه شاخه‌ی بلاغت یا ‌Rhetoric است. بلاغت در لغت به معنی شیوا سخنی، چیره زبانی و سخن‌دانی است و به طور کلی شامل سه مبحث: علم معانی، بیان و بدیع می‌باشد.

علم معانی دردروه‌های گذشته و نیز کنونی هم‌واره مورد توجه بوده‌است. چه در کتاب معروف «رتوریک» ارسطو که در واقع ذهن او در این کتاب بیشتر متوجه فن سخن‌رانی بود که در یونان رواج داشت و چه اکنون یعنی در پنجاه سال ِ اخیر که در زبان‌شناسی و علم تجزیه و تحلیل کلام Discourse Analysisدرنقدهای ساختارگرائی و یا در آثار فرمالیست‌ها و حتی در فلسفه به عنوان ِ یک مبحث مهم نقد ادبی تجدید حیات یافته است.به طور کلی می‌توان گفت که اساس ِ بلاغت چه در شرق و چه در غرب دو کتاب ارسطو یعنی بوطیقا و رطوریقاست.

علم معانی در جهان اسلام علم مستقلی است که هرچند ریشه در همان آراء کهن ارسطو دارد اما هیچ شباهت ظاهری با رتوریک غرب ندارد. عبدالقاهر جرجانی یکی از نظریه‌پردازان بلاغت در ایران و اسلام به شمار می‌آید. جرجانی بلاغت را علم معانی‌ النحو می‌خواند و دامنه‌ی آن را منحصر به ساختارهای نحوی زبان می‌داند.

گویا بلاغت از زمان ساسانیان نزد ایرانیان پیش از اسلام معمول بوده است و قواعد و قوانین مدونی داشته است. جاحظ ادیب اهل بصره از کتابی به نام « کاروَند» نام می‌برد که از کتب بلاغی ایرانیان در پیش ازاسلام بود.

اما به قول استاد شمیسا: “مطالعه‌ی معانی یعنی قوانین مؤثر و زیبا سخن گفتن و استفاده از امکانات مختلف زبانی در این جهت، در زبان و ادب فارسی در محاق فراموشی ماند و پدارن بزرگوار ما که در باب این علم به زبان عربی کتاب‌ها نوشتند کوچک‌ترین اعتنائی به زبان مادری خود نکردند.”

سرفصل‌های این کتاب :

فصل اول: کلیات و مقدمات

فصل دوم: جملات خبری

فصل سوم : جملات پرسشی

فصل چهارم: جملات امری

فصل پنجم: جملات عاطفی

فصل ششم: ایجاز، اطناب، مساوات

فصل هفتم: چند بحث دیگر بلاغی

مشخصات کتاب معانی (سیروس شمیسا)

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : معانی
ناشر : نشر میترا
نویسنده : سیروس شمیسا
نوبت چاپ : پنجم
تاریخ انتشار : 1401
نوع جلد و قطع : شومیز - وزیری
تعداد صفحات : 242
شابک : 9789648417371
وزن (گرم) : 360
سایر محصولات مرتبط با این محصول
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×