روح پراگ (ترجمه‌: فروغ پوریاوری)

روح پراگ (ترجمه‌: فروغ پوریاوری)

روح پراگ (ترجمه‌: فروغ پوریاوری)

وضعیت: ناموجود
ناشر: آگه

نویسنده : ایوان کلیما
   ترجمه : فروغ پوریاوری
 

ایوان کلیما، نویسنده، نمایشنامه‌نویس، مقاله‌نویس و روزنامه‌نگار اهل جمهوری چک، در سال 1931 در پراگ به دنیا می‌آید. او سال‌های دوره‌ی کودکی خود را در ترزین اشتات می‌گذراند. کلیما درباره‌ی زندگی آن سال‌ها می‌گوید: «در ترزین اشتات که من سه سال و نیم آنجا بودم اتاق گاز نبود. با این حال صدها جسد دیدم. در آنجا مرگ یک تجربه‌ی روزانه بود. من به مرگ عادت کرده بودم و حتی دست ‌کشیدن به یک جسد دیگر هیجانی برای من نداشت». بعد از بهار پراگ بسیاری از آثار او و دوستانش ممنوع‌الانتشار می‌شوند. با این حال وی از چک خارج نمی‌شود و به گفته‌ی خودش کنار شادی‌ها و غم‌های هم‌وطنانش می‌ماند. یک سال قبل از بهار پراگ نیز به دلیل انتقادهایش از حکومت چکسلواکی بازداشت می‌شود. او در سال ۱۹۶۹ برای یک ترم به دعوت از دانشگاه میشیگان آمریکا برای تدریس به این کشور می‌رود. یک سال بعد دوباره به پراگ بازمی‌گردد و به نوشتن نمایشنامه و داستان می‌پردازد. اما این آثار تا سال ۱۹۸۹ فقط در خارج از چکسلواکی منتشر می‌شوند. کلیما در سال ۲۰۰۲ موفق به دریافت جایزه‌ی فرانتس کافکا به خاطر یک عمر فعالیت ادبی می‌شود.

روح پراگ مجموعه‌ای از مقالات «ایوان کلیما» است که در مورد زندگی خودش و مردم شهر پراگ در زمان حمله آلمان‌ها و سپس حکومت مستبد کمونیستی نوشته است.

قسمت‌هایی از این کتاب :

«برای نویسنده هیچ تجربه‌ای بی‌فایده نیست-بلکه برعکس. هر چه تجربه آدمی هولناک‌تر باشد، هر چه موقعیتی که در آن قرار می‌گیرد، افراطی‌تر باشد، برای کارهای آتی‌اش سودمندتر است…»

«برای نویسنده هیچ وضعی آن قدر بد نیست که نتواند چیزی مثبت از آن برای آثارش بیرون بکشد. صرفا لازم است که از آن وضع بد جان سالم به در ببرد، چه جسمی، چه روحی…»

مشخصات کتاب روح پراگ (ترجمه‌: فروغ پوریاوری)

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : روح پراگ (ترجمه‌: فروغ پوریاوری)
ناشر : نشر آگه
نویسنده : ایوان کلیما
مترجم : فروغ پوریاوری
نوبت چاپ : سیزدهم
تاریخ انتشار : 1401
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 245
شابک : 9789643291642
وزن (گرم) : 290
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×