علم و دین (مختصر و مفید)

علم و دین (مختصر و مفید)

علم و دین (مختصر و مفید)

وضعیت: غیرفعال
ناشر: ماهی

نویسنده : تامس دیکسون
   ترجمه : محمد دهقانی
 

درباره‌ی مجموعه‌ی مختصر مفید:

اين مجموعه كه در قطع جيبي به چاپ مي‌رسد، توسط انتشارات دانشگاه آكسفورد و به زبان انگليسي منتشر شده و مجموعه‌اي است كه مي‌خواهد مفاهيم مطرح در عرصه علم و دانش و حتي زندگي روزمره در جهان امروز را براي خوانندگان معمولي و حتي آنهايي كه دانشي در آن زمينه خاص نيز ندارند،توضيح دهد. ترجمه مجموعه «مختصر مفيد» در نشر ماهي توسط احمدرضا تقاء مديريت مي‌شود اما در ميان مترجمان اين سري كتاب‌ها، مترجمان نام آشنايي همچون خشايار ديهيمي نيز به چشم مي‌خورند. كتاب‌هاي اين مجموعه به علت بيان موجز سرفصلي كه براي آن تعيين شده، مي‌توانند منبع و مرجع مناسبي براي دانستن و فهم سريع و مختصر درباره علوم باشند، مجموعه كتاب‌هايي كه درواقع مستعد اين هستند كه نقش يك دايره المعارف را براي علاقه‌مندان ايفا كند.

بحث میان علم و دین هرگز از حوزه اخبار خارج نبوده و همواره با انتشار کتابهای پرفروشی که یکی را به چالش کشیده یا ستادهای پرسروصدایی که تلاش می‌کنند هوش مصنوعی را وارد مطالب درسی مدارس کنند واکنشهای بسیاری به دنبال دارد.

توماس دیکسون نیز در این مقدمه تفکربرانگیز تلاش کرده با رویکرد تعدیل شده دامنه متنوعی از دیدگاههای کلی، استدلالهای ظریف و چشم‌اندازهای جالب مناقشه چند قرنه میان این دو عرصه را نشان دهد. وی در این کتاب به پرسشهای اصلی فلسفی می‌پردازد که در این بحثها حائز اهمیت است اما از سوی دیگر از بافتهای تاریخی، سیاسی و اخلاقی را که تنش میان علم دین را در دنیای معاصر تشدید کرده غافل نمی‌شود. دیکسون با تأکید نشان می‌دهد که چگونه این مناقشه مدرن میان تکامل‌گرایی و خلفت‌گرایی به طور ذاتی از تاریخ و فرهنگ امریکا و چگونگی تعبیر قانون جدایی کلیسا و دولت سرچشمه می‌گیرد.
نویسنده در کنار آن به اپیزودهای تاریخی برجسته چون: امور گالیله، چارلز داروین و موارد دیگر پرداخته و نمونه‌های تاریخی معاصری را هم ذکر می‌کند.

توماس دیکسون مدرس تاریخ در دانشگاه لندن و عضو انجمن بین المللی علم و دین و کارشناس تاریخ تفکر مدرن است که تاکنون کتابها و مقالات متعددی از او به چاپ رسیده است.

مشخصات کتاب علم و دین (مختصر و مفید)

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : علم و دین (مختصر و مفید)
ناشر : نشر ماهی
نویسنده : تامس دیکسون
مترجم : محمد دهقانی
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1400
نوع جلد و قطع : شومیز - جیبی
تعداد صفحات : 201
شابک : 9789642091263
وزن (گرم) : 160
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×