ده جستار داستان‌نویسی

ده جستار داستان‌نویسی

ده جستار داستان‌نویسی

وضعیت: غیرفعال
ناشر: چشمه

نویسنده : حسین سناپور
 

سناپور در سال ۱۳۳۹ در کرج به‌دنیا آمد. درس‌خواندهٔ رشتهٔ منابع طبیعی است اما از همان ابتدا به نوشتن و روزنامه‌نگاری روی آورد. در آغاز فعالیت داستان‌نویسی‌اش برای کودکان و نوجوانان می‌نوشت. پسران دهکده (۱۳۶۹) و افسانه و شب طولانی (۱۳۷۳) حاصل این دوران است. سپس به روزنامه‌نگاری روی آورد و در روزنامه همشهری و زن و حیات‌نو و چند نشریه دیگر شروع به همکاری کرد. مدتی هم بر کار گردآوری و چاپ داستان‌هاب مجلات گردون و کارنامه نظارت داشت. اولین رمان‌اش نیمهٔ غایب را در ۱۳۷۸ منتشر کرد. این رمان برای او جوایز مختلفی را به ارمغان آورد و در مدت یک سال شش بار تجدید چاپ شد. در سال ۱۳۸۰ کتابی در شناخت زندگی و آثار هوشنگ گلشیری به نام همخوانی کاتبان تالیف و منتشر کرد. او هم‌اکنون مشغول تدریس داستان‌نویسی است.

ده جستار داستان نویسی جزو معدود کتابهایی است که حاصل تجربه و کنکاش مستقیم نویسنده در مباحث پایه یی داستان نویسی است. برخی از عناصر، انواع و شیوه های داستان نویسی با استفاده از داستان های ایرانی و خارجی در این ده جستار مورد بحث قرار گرفته اند. بحث هایی مثل داستان شاعرانه، داستان گوتیک، چگونه گی شیءشدن اجزاء و خود داستان، برعکس بودن شیوه ی روایت با موضوع آن، و تعریف نکته هایی مثل گره افکن و گره گشا و نسبت میان آن ها، بحث هایی هستند که دست کم برای خواننده ی ایرانی علاقه مند به داستان تازه گی خواهند داشت.
بحث هایی هم چون شیوه ی همینگ وی و مقایسه ی آن با شیوه ی کارور، تفاوت شخصیت اصلی با دیگر شخصیت ها و امکان تبدیل شیء به شخصیت اصلی، تعریف انواع کشمکش، کارکردهای راوی کودک، تردید در تعریف های رایج درباره ی شخصیت و تیپ هم بحث هایی هستند که با نگاهی جزیی نگر و با زبان ساده ی فنی بیان شده اند تا علاوه بر فهم بهتر این مقولات، کاری باشند در جهت آموزش نوشتن داستان و نقد، و همین طور بهتر خواندن و دقیق تر فهمیدن پیچیده گی های داستان و در نتیجه لذت عمیق تر بردن از آن. این تلاش ها همه در جهت دوری از رشد یک جانبه ی داستان نویسی است. چون اگر رشدی در داستان نویس ایران اتفاق افتاده ـ که افتاده ـ طبیعی است که این رشد نمی تواند یک جانبه و فقط در داستان نویسی باشد، چون در این صورت ناقص و در نتیجه موقت خواهد بود.

توجه به مقولات نظری داستان نویسی و نقد داستان و همین طور کمک به پرورش خواننده ی خوب و حرفه یی، از جنبه های مهمی است که می تواند به رشد داستان و فهم ما از خود داستان کمک کند. یعنی نه فقط داستان نویس برای فراتر رفتن از خود و آن چه پیش تاستان هم برای بهتر فهمیدن داستان و عمیق تر کردن لذت داستان خوانی اش از چنین مقولاتی بی نیاز نیست.

مشخصات کتاب ده جستار داستان‌نویسی

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : ده جستار داستان‌نویسی
ناشر : نشر چشمه
نویسنده : حسین سناپور
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1394
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 153
شابک : 9789643621711
وزن (گرم) : 180
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×