موش

موش

موش

وضعیت: غیرفعال
ناشر: بیدگل

نویسنده : بهمن فرسی

 
بهمن فُرسی نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و بازیگر ایرانی است. فرسی در تبریز به دنیا آمد و یک سال قبل از پیروزی انقلاب، در سال ۱۳۵۶ به لندن رفت به کارهای هنری مختلفی مانند، نمایشنامه‌نویسی و بازیگری تآتر، فیلم‌سازی، شعر و نقاشی و مجسمه‌سازی علاوه بر داستان‌نویسی پرداخت. در لندن نشر خاک را دایر کرد و آثارش را در نشر خاک منتشر کرد. او از پیشگامان و نواندیشان نمایشنامه‌نویسی و ادبیات نوین ایران است.
 
نمایشنامه «موش» از آثار یهمن فرسی ، دو پرده، یک تابلوی انتهایی و یازده شخصیت با این اسامی دارد: میانجی، مدیر دولت، مدیر مسکن، مدیر پاسداری، مدیر بهداشت، مدیر نفوس، مدیر فرهنگ، موش در جوانی، مدیر مسکن وقت، مدیر نفوس وقت، موش. این نمایشنامه برای نخستین بار در سال 1342 از سوی نشر «نامه‌های سیاه» منتشر شده است.
 
در بخشی از پرده اول این نمایشنامه می‌خوانیم:
 
«میانجی: روز به روز زودرنج‌تر و خام‌تر می‌شیم. زندگی ما رو نمی‌پزه، پر نمی‌کنه. تجربه همیشه می‌لنگه؛ و گرنه به من چه که خودمو بندازم وسط و بین مغزهای شما و پس‌افت یه مغز دیگه دلالی کنم؟ خوب یا بد، زشت یا زیبا، هرکسی به قدر شعورش سهم می‌بره. (مکث. با کمی خشم و تندی) باید پا به پای من اومده باشی، چیزایی رو که من دیده‌م و چشیده‌م، دیده و چشیده باشی، تا اون وقت بتونی این دروغا رو باور کنی و گرنه ته دلت بخند! هرهرهرهر! (مکث) پیشنهادی به نظرم رسید. به هر حال شما باید بپرین. اما نه بال لازمه نه پا. این کار، این پرش با چشم و ذهن باید صورت بگیره. چشماتونو خوب باز کنید؛ و بلکه بدرونید، این‌طور! (چشم‌هایش را می‌دراند)».
 

مشخصات کتاب موش

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : موش
ناشر : نشر بیدگل
نویسنده : بهمن فرسی
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1400
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 122
شابک : 9786007806098
وزن (گرم) : 155
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×