بررسی انتقادی رباعیات خیام

بررسی انتقادی رباعیات خیام

بررسی انتقادی رباعیات خیام

وضعیت: غیرفعال
ناشر: توس

نویسنده : آرتور کریستین‌سن
   ترجمه : فریدون بدره‌ای
 

آرتور کریستین‌سن  ایران شناس بزرگ دانمارکی است. او در سال ۱۸۷۵م زاده شد و چنانکه در شرح احوال او نوشته اند از آغاز جوانی به تمدن شرق علاقه مند بود و از اینرو به تحصیل زبانهای فارسی و ترکی و عربی و سنسکریت پرداخت و مدتها نزد اوستا شناس مشهور دانمارکی، وسترگارد، شاگردی کرد و زبان پهلوی را هم فرا گرفت.

مدتی هم در مدرسه زبانهای شرقی برلین و نزد استادانی چون کارل اندره آس به تحصیل پرداخت. از دیگر استادان او می توان از اوگوست وان مهرن، ادوارد لمان، ویگو فاوسبول، یوهانس استروپ نام برد. در ۲۳ سالگی اولین اثر خود را زیر عنوان رستم پهلوان ملی ایران منتشر کرد و در ۱۹۰۳م از رساله دکترای خود در باره رباعیات عمر خیام دفاع کرد و با درجه ممتاز آنرا به پایان برد. او یک سال بعد این رساله را زیر عنوان تحقیق در رباعیات خیام به زبان فرانسه منتشر کرد. کریستِن سِن از آن پس تا پایان عمر در ۱۹۴۵م همچنان مشغول تحقیق و تصنیف در باره تاریخ و تمدن و زبان و ادب ایران، اعم از پیش و پس از اسلام، مخصوصاً عصر ساسانی بود. مجموع کتابها و مقالات او در این زمینه ها به بیش از ۳۰۰ عنوان می رسد.

آرتور کریستین‌سن سالها بر روی رباعیات خیام مطالعه و تحقیق کرد و موفق شد ۱۲۱ رباعی را انتخاب کند که احتمال اصالت و انتساب آنها به خیام بیشتر از بقیه رباعیات بود. او در سال ۱۹۲۷ کتاب حاضر را منتشر کرد. این اثر اولین نمونه از نقد مدرن آثار ادبیات فارسی زبان است.
 

مشخصات کتاب بررسی انتقادی رباعیات خیام

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : بررسی انتقادی رباعیات خیام
ناشر : انتشارات توس
نویسنده : آرتور کریستین‌سن
مترجم : فریدون بدره‌ای
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1374
نوع جلد و قطع : گالینگور - وزیری
تعداد صفحات : 232
شابک : 9782000117629
وزن (گرم) : 530
سایر محصولات مرتبط با این محصول
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×