دانش اساطیر

دانش اساطیر

دانش اساطیر

وضعیت: موجود
ناشر: توس
قیمت:  
900,000ريال810,000ريال

نویسنده : روژ باستید
   ترجمه : جلال ستاری
 

« مینولوژی به عنوان علم اساطیر یا دانش نظامهای اساطیری در عین حال مورد توجه مورخان و مردم شنا سان است؛ به همین دلیل نمی توانیم در این مختصر بهره ها و آورده های آن دو گروه را از هم جدا کنیم بی تردید خواهیم کوشید که خاصه جنبه مردم شناختی مسائل را روشن سازیم ، معذل خود را ناگزیر از رجوع به نوشته های مورخان و حتی فلاسفه می بینیم.

در واقع فلاسفه نخستین کسانی بودند که به علم اساطیر توجه نشان دادند و چند گونه تبین اساطیر را ( به طرز مبهم ) پیش بینی کردند و حدس زدند که بعد ها همان توضیحات از سر گرفته خواهند شد.

تاریخ اسطوره شناسی سراسر عبارت بوده است از فرود آوردن تدریجی خدایان از عرش آسمان به فرش زمین و جستجوی ریشۀ توهمات اساطیری در قلب انسان و نه در ارتباط با اجرام آسمانی. اسطوره داستانی خام، بی پرده و رک است که مناسکی را به دنبال داشته و جزء نظام اجباری تصورات مذهبی است. پژوهشگران بر این باورند که اسطوره بر خلاف افسانه در عالم، جاویدان و سرمدی تصویر شده است و وقتی حوادث دقیقی را حکایت میکند، از دوران اساطیری می گذرد که با دوران آدمی زادگان متفاوت است».

اسطوره ها تجسّم پندارگونۀ احساساتی هستند که ندانسته، بعضی افراد برای تقلیل رنج و یا اعتراض بر امور نامطلوب و غیر عادلانه، که در سازمان های قبیله یا جامعۀ خود مشاهده می کنند، بیان می نمایند. از این حیث اسطوره ها راز و رموز و کنایات پرمغز و با معنایی هستند که چون آن را کراراً نقل کنند و پیاپی باز گویند، یک نوع آرامش فکری در ذهن آنها ایجاد میکند و آنها را گویی با لحن مؤثری راضی و قانع می سازد و این مهمترین صورت اساطیر اولین است. اسطوره ها، آیین هایی هستند که تصویرهایی را از ورای هزاره ها منعکس می کنند.

آنجا که تاریخ و باستان شناسی خاموش می ماند، اسطوره ها به سخن در می آیند و فرهنگ آدمیان را از دوردست ها به زمان ما می آورند و افکار بلند و منطق گستردۀ مردمانی ناشناخته، ولی اندیشمند را در دسترس ما قرار می دهند.
 
برگرفته از متن کتاب

مشخصات کتاب دانش اساطیر

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : دانش اساطیر
ناشر : انتشارات توس
نویسنده : روژ باستید
مترجم : جلال ستاری
نوبت چاپ : 3
تاریخ انتشار : 1402
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 96
شابک : 9789643153465
وزن (گرم) : 160
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×