سفرنامه‌ی کروسینسکی (یادداشتهای کشیش لهستانی عصر صفوی)

سفرنامه‌ی کروسینسکی (یادداشتهای کشیش لهستانی عصر صفوی)

سفرنامه‌ی کروسینسکی (یادداشتهای کشیش لهستانی عصر صفوی)

وضعیت: غیرفعال
ناشر: توس
نویسنده : کروسینسکی
ترجمه : عبدالرزاق دنبلی

یکی از منابع مهم عصر صفوی، خاطرات و مشاهدات مبلغان مذهبی این عصر است که هرازچندگاه، با اهداف مذهبی، سیاسی و اقتصادی مدتی را در ایران می‌گذراندند و اغلب نیز موفق به دریافت امتیازات سیاسی و بازرگانی برای دولت متبوع خود می‌شدند. برخی از این مبلغان مذهبی با تسلطی که بر زبان‌های شرقی داشتند، موفق شدند از وجهه خاصی در دربار صفوی برخوردار شوند و سال‌های متمادی در ایران اقامت کنند. یکی از مبلغان معروف و موثر در جریانات تاریخی اواخر صفوی «تادوز یودا کروسینسکی»است که مدت 18 سال  در ایران زندگی کرد و خود شاهد دوره افول دولت عظیم صفوی و سال‌های سقوط آن بود.

کروسینسکی در برزیک، واقع در شمال‌شرقی کراکوی لهستان در ششم می 1675 متولد شد. در آغاز جوانی، زبان‌های شرقی را یاد گرفت و پس از گرویدن به آیین ژوزییت‌ها (کاتولیک) در 1707 به هیات‌های عازم ایران پیوست. ورود وی به ایران در زمان سلطنت سلطان حسین صفوی بود و در سال‌های آخر اقامتش در ایران ریاست هیات ژوزییت‌های اصفهان را بر عهده داشت. سفرنامه او به ویژه از این جهت حایز اهمیت است که در محاصره اصفهان در حمله دوم محمود افغان به ایران، خود شاهد بسیاری از اتفاقات این حمله بوده است و به عنوان پزشک در اردوی محمود نیز رفت‌وآمد داشته و ناظر موقعیت متخاصمان نیز بوده است.مطالب سفرنامه کروسینسکی را می‌توان به سه فصل تقسیم کرد:

فصل اول: شرحی درباره اوضاع اجتماعی ایران در اواخر سلسله صفوی به ویژه در دوره شاه سلیمان (صفی دوم)  و شاه حسین یکم  و علل فرسودگی و سقوط صفویه است.

فصل دوم: چگونگی نضج گرفتن افاغنه و شرح احوال و خصوصیات آنان، علل خصومت افغان‌ها با ایران، شرحی از بزرگان افغان، دلایل حمله به کرمان، شیراز و اصفهان و سقوط اصفهان و پایان اقتدار دولت صفوی است.

فصل سوم: جلوس محمود افغان بر تخت سلطنت و آغاز حکومت افاغنه، قتل عام اصفهان، رفتار شاه طهماسب دوم پس از سقوط اصفهان، عدم لیاقت محمود در نگهداری حکومت، عدم تعادل روحی محمود، کشته شدن محمود افغان، جانشینی اشرف و بالاخره اوضاع اجتماعی ایران در اواخر حکومت افغان است.

مشخصات کتاب سفرنامه‌ی کروسینسکی (یادداشتهای کشیش لهستانی عصر صفوی)

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : سفرنامه‌ی کروسینسکی (یادداشتهای کشیش لهستانی عصر صفوی)
ناشر : انتشارات توس
نویسنده : کروسینسکی
مترجم : عبدالرزاق دنبلی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1363
نوع جلد و قطع : شومیز - وزیری
تعداد صفحات : 128
شابک : 9782000239994
وزن (گرم) : 120
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×