نوسازی سیاسی در عصر مشروطه‌ی ایران

نوسازی سیاسی در عصر مشروطه‌ی ایران

نوسازی سیاسی در عصر مشروطه‌ی ایران

وضعیت: ناموجود
ناشر: اختران

نویسنده : حسن قاضی‌مرادی
 

باید توجه داشت که نوسازی در ایران ابعاد گوناگونی داشته است که مهم‌ترین آن نوسازی سیاسی بوده که مشخصاً با رویکرد اصلاح‌گرایانه در حوزه سیاسی کشور انجام‌شده است. در این رهگذر اگرچه میرزا فتحعلی آخوندزاده، طالبوف تبریزی، میرزا ملکم خان یا میرزا آقا خان کرمانی و... به‌عنوان چهره‌های فکری جریان تجددخواهی در ایران صاحب‌نام شده‌اند. اما سیاست مردان اصلاح گری همانند شاهزاده عباس میرزا، امیرکبیر، میرزا حسین‌خان سپهسالار و... نیز نخستین گام‌های را در رابطه مدرنیزاسیون برداشته‌اند.

قاضی مرادی با این فرض قرین به واقعیت ساختار کتاب را طراحی کرده است که نقطه آغاز تاریخ تجدد و نوسازی در ایران عصر مشروطه نیست بلکه فصلی مهم و چه‌بسا مهم‌ترین فصل از این تاریخ به شمار می‌رود. بنابراین می‌توان گفت کتاب حاضر برای پرداختن به تاریخ نوسازی ایران مهم‌ترین بخش آن را برگزیده است، فصلی که برخلاف گذشته اقدامات اصلاح‌گرایانه از جنبه فردی و نظری آن خارج‌شده و شکلی جمعی و عملی‌تر پیدا می‌کند. و در عصر مشروطه سطح بلوغ فکری مردم به حدی رسیده است.که برای به سرانجام رساندن این اقدامات اصلاح‌گرایانه به لحاظ اجتماعی نیز وارد میدان شوند و حتی بعد از به توپ بسته شدن مجلس و تحکیم استبداد محمدعلی شاهی به مدد مجاهدانی بیایند که بساط استبداد محمدعلی شاه را برچیده و او را از کشور بیرون راندند.

کتاب نوسازی سیاسی در عصر مشروطه در دو فصل نوشته‌شده است فصل نخست برای روشن شدن بحث و تبیین آنچه کتاب قصد پرداختن به آن را دارد، به ماجرای گذار از جامعه سنتی به جامعه متجدد، در جوامع غیرغربی اختصاص‌یافته است. در واقع فصل نخست کتاب پروژه نوسازی در جوامع غربی را موردتوجه قرار داده و افقی از آنچه دیگر کشورها به هنگام نوسازی در پیش رو داشتند در برابر خواننده قرار دهد.

در بخش دوم کتاب که بخش اصلی کتاب محسوب می‌شود قاضی مرادی به سراغ جامعه ایران می‌آید و می‌کوشد اندیشه و عمل گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن را در عصر مشروطه موردتوجه قرار دهد.

مشخصات کتاب نوسازی سیاسی در عصر مشروطه‌ی ایران

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : نوسازی سیاسی در عصر مشروطه‌ی ایران
ناشر : نشر اختران
نویسنده : حسن قاضی‌مرادی
نوبت چاپ : یکم
تاریخ انتشار : 1399
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 312
شابک : 9786005757408
وزن (گرم) : 345
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×