باستان‌شناسی سینما و خاطره‌ی قرن

باستان‌شناسی سینما و خاطره‌ی قرن

باستان‌شناسی سینما و خاطره‌ی قرن

وضعیت: غیرفعال
ناشر: چشمه

(کاوشی در پیشینه‌ی سینما)

 
گفت‌وگوی ژان لوک گدار و یوسف اسحاق‌پور
ترجمه : مریم عرفان
 
«باستان شناسی سینما و خاطرات یک قرن» کتابی است که از گفت و گوی یوسف اسحاق پور و ژان لوک گدار شکل می گیرد. کتاب با بحث درباره تاریخ سینمای گدار آغاز می شود و سپس به بحث درباره زیبایی شناسی سینما کشیده می شود.

گدار رادیکال، گدار عاشق هنر، گدار چریک و گدار منتقد، همه در «باستان شناسی سینما و خاطرات یک قرن» موجود است اما هسته اصلی کتاب تاریخ سینمای گدار است و در یک روند تاریخی تحلیلی به فیلم های او می پردازد. ژان لوک گدار را امروزه رادیکالترین، سیاسی‌ترین و آوانگاردترین کارگردان تاریخ سینما می‌نامند، کسی که در هر اثرش سینما را به شکلی متفاوت به جامعه بشری عرضه کرد. گدار با فیلم ویدئویی تاریخ‌های سینما نشان می‌دهد که به دلیل اینکه سینما، با تصاویر سخن می‎گوید، به عبارتی دیگر سینما چیزی جز تصویر نیست بنابراین قلمی که از تاریخ سینما می‌نویسد باید از جنس تصاویر باشد.

«باستان شناسی سینما و خاطرات یک قرن» در ۱۸ گفتار در قالب گفت و گو شکل می گیرد و اسحاق پور در ابتدای هر گفتار با سوالی از گدار شروع می کند و سپس با پیش روی در موضوع مطروحه وارد جزئیات و تحلیل های تاریخ نگارانه می شوند. در این کتاب کلی گویی های تاریخ نویسانه به جزئی گویی های دقیق تاریخمند بدل می شوند و نویسند از رهگذر اشراف بر سینما همپای گدار بحث زیبایی شناسانه سینما را هم پیش می برد.

مشخصات کتاب باستان‌شناسی سینما و خاطره‌ی قرن

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : باستان‌شناسی سینما و خاطره‌ی قرن
ناشر : نشر چشمه
نویسنده : گفت‌وگوی ژان لوک گدار و یوسف اسحاق‌پور
مترجم : مریم عرفان
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1395
نوع جلد و قطع : شومیز - وزیری
تعداد صفحات : 114
شابک : 9789643624293
وزن (گرم) : 160
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×