آیا دموکراسی در آمریکا ممکن است ؟

آیا دموکراسی در آمریکا ممکن است ؟

آیا دموکراسی در آمریکا ممکن است ؟

وضعیت: غیرفعال
ناشر: مینوی ‌خرد

نویسنده : رونالد دورکین

ترجمه : محمود حبیبی ،خشایار دیهیمی
 
انتخابات عرصه جدل‌های سیاسی است. جایی که باید بر رقیب پیروز شوی و تمام تلاش‌ها معطوف به نتیجه است. نتیجه هم تکلیفش روشن است؛ رسیدن به قدرت. میدان رقابت سیاسی را که دنبال کنی این شبهه پیش می‌آید که لابد می‌توانی از هر روش و ابزاری استفاده کنی. مثل نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا که همسران همدیگر را هدف گرفته‌اند و دیگری را تهدید می‌کنند که اطلاعات بیشتری از رقیب رو می‌کنند. در چنین احوالاتی یک سوال جدی به ذهن می‌رسد: آیا دموکراسی در آمریکا ممکن است؟ خوشبختانه این سوال مبنای کتابی با همین عنوان شده که رونالد دورکین آن را نوشته است.

به عقیده نویسنده سیاست در آمریکا بیش از پیش دو قطبی و مبتذل شده است. دنبال کردن رقابت‌های انتخاباتی این گزاره را برای مخاطب تایید می‌کند. در چنین فضایی اساسا گفت‌وگو بر اساس منطق و در چهارچوب اصول پذیرفته شده از جانب یک ملت، امکان‌پذیر نیست. اگر چه نویسنده کشور خود را موضوع بررسی قرار می‌دهد اما زبان سیاسی- فلسفی، حقوقی کتاب دستورالعملی در اختیار خواننده قرار می‌دهد که شاخص و معیار مناسبی برای سنجش دموکراسی به عنوان یکی از نظام‌های سیاسی موجود است. مفاهیم موجود در کتاب چندان محدود به آمریکا نیست و می‌توان با آن تمام داعیه‌داران دموکراسی در دنیا را به چالش کشید.

کتاب در چهار بخش مجزا تدوین شده که هرکدام یکی از ارکان اصلی است که باید در هر نظام سیاسی تکلیف‌شان روشن شود. جایگاه حقوق بشر در کتاب دورکین با توجه به موضوع تروریسم که دغدغه سال‌های اخیر آمریکا است تنظیم شده است. دین و کرامت انسانی نیز جایگاه و نقش دین در ساختار نظام حکومتی آمریکا را بررسی می‌کند. از سوی دیگر نظام مالیاتی به عنوان ابزار توزیع رفاه اقتصادی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

نثر کتاب با وجود پیچیدگی‌های فلسفی و حقوقی، برخلاف آثار مشابه روان و شیوا به فارسی برگردانده شده است. از این رو مطالعه آن به خواننده این امکان را می‌دهد که فارغ از غوغاسالاری‌های رسانه‌ای درباره سیستم‌های حکومتی از جانب مدعیان دموکراسی، شاخص‌های اصلی این روش حکومتی را بشناسد. البته باید در نظر داشت که با مطالعه این کتاب به ابعاد و ویژگی‌های حکومت در آمریکا پی نمی‌بریم و همچنان برای شناخت نظام سیاسی ایالات متحده به آثار دوتوکویل نیازمندیم.

مشخصات کتاب آیا دموکراسی در آمریکا ممکن است ؟

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : آیا دموکراسی در آمریکا ممکن است ؟
ناشر : انتشارات مینوی‌خرد
نویسنده : رونالد دورکین
مترجم : محمود حبیبی ،خشایار دیهیمی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1392
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 176
شابک : 9786006220352
وزن (گرم) : 300
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×