ایدئولوژی ،داو قدرت

ایدئولوژی ،داو قدرت

ایدئولوژی ،داو قدرت

وضعیت: غیرفعال
ناشر: امید صبا

(روشنفکران و سیاست در ایران)

 

نویسنده : محمدتقی قزلسفلی

 

کتاب با هدف نقد و آسیب‎شناسی جریان‎های روشن‎فکری در جهان و ایران به نگارش درآمده و در تلاش است تا در ذیل تعریف این طبقه و بررسی چرایی و پیامدهای حضور آنان در سپهر سیاست، از موقعیتی سخن بگویید که “شیلز” آن را گرفتار آمدن در تعارض میان نقش اجتماعی – سیاسی و تعهد به والاترین ارزش‎ها و مقدسات می‎نامد. اگر مقوله مطرود جامعه و حکومت شدن برای نگرش انتقادی روشن‎فکران نقش اساسی دارد، آیا این افراد باید به هر روی با محیط و جامعه و عصر خود درافتند و تبعید یا سوزانده شوند؟ و یا اگر، به قول پی‌یر بورویو، آنها “ناخودآگاه فرهنگی” جوامع خود هستند و می‌بایست با اصول جامعه همراهی و آرمان‌های خود را با چهارچوب فکری جامعه تطبیق دهند؟

 

بخش دوم کتاب دست به انتخاب برخی چهره‎های تأثیرگذار در تاریخ اندیشه روشن‎فکری ایران زده ‎است، هر چند این بدان معنا نیست که این کسان تنها افراد و تنها معیار بررسی جریان‎شناسی روشن‎فکری در ایران‎اند. در واقع این گفتارها به ضرورت پاره‎ای پژوهش‎هایی است که نویسنده، یا بنا به دغدغه خود و یا در چهارچوب برخی مطالعات مشترک با دانشجویان، به انجام رسانده است. در عین حال تلاش این بوده تا از جریان‎های مختلف روشن‎فکری و ادوار زمانی متفاوت این انتخاب صورت گیرد. با این همه تردیدی نیست که برخی چهره‎های مهم از قلم افتاده و متأسفانه امکان مطالعه و بررسی آراء ایشان ممکن نشده است.

 

در گفت‎و‎گوها هم تلاش شده است در جریان بحثی صریح و جدی که گاه مجبور بوده برخی مباحث طرح شده را حذف کند، موضوع روشن‎فکری در جهان و ایران را با تعدادی از چهره‎های ایرانی مهم عرصه فکر و نظر بررسی کند. در این گفت‎وگوها، هم به تجربه آن افراد و دغدغه‎هایی که ایشان در آثار خود به آنها توجه کرده‎اند و هم به برخی پرسش‎های مهم توجه شده است: آیا روشن‎فکران همچنان رهبری فکری جوامع را بر عهده دارند؟ مقوله پایان روشن‎فکری را چگونه می‎توان داوری کرد؟ آیا حضور روشن ‎فکران در سپهر عمومی و سیاسی به موقعیت و استقلال رأی آنها صدمه می‎زند؟ کسانی که در گفتگو مشارکت داشته‎اند:

شامل: داریوش شایگان، احسان نراقی، مصطفی رحیمی، رامین جهانبگلو، محمدرضا تاجیک، محمد ضیمران، محمد تقی قزلسفلی، حاتم قادری، علیرضا بهشتی، جهانگیر معینی علمداری، فریبرز رئیس دانا، مهرزاد بروجردی، جلال ستاری، محمد اسلامی ندوشن، مراد ثقفی، عبدالله شهبازی، و جواد طباطبایی و مو خره ای به یاد عباس کیارستمی است.

 

 

مشخصات کتاب ایدئولوژی ،داو قدرت

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : ایدئولوژی ،داو قدرت
ناشر : انتشارات امیدصبا
نویسنده : محمدتقی قزلسفلی
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1396
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 650
شابک : 9786006269511
وزن (گرم) : 730
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×