از تقابل گفتار و نوشتار تا تقابل نظم و نثر در سنت ادبی ما

از تقابل گفتار و نوشتار تا تقابل نظم و نثر در سنت ادبی ما

از تقابل گفتار و نوشتار تا تقابل نظم و نثر در سنت ادبی ما

وضعیت: غیرفعال
ناشر: زوار

نویسنده : فرزاد بالو

 

این کتاب پیش از هرچیز به بررسی تقابل گفتار و نوشتار در سنت غربی و تاثیری که در بلاغت غربی بر جای گذاشته می پردازد و سپس این مسئله در سنت ادبی خودمان مورد پردازش قرار می دهد و نسبت آن را با بلاغت اسلامی می سنجد. در ادامه مولف به تبارشناسی تقابل نظم و نثر در سنت ادبی ما روی می آورد و پشتوانه ها و دلایلی را که طرفداران هریک از این ها بر آن قائل اند ارائه می دهد.

گزیده ای از کتاب :


عموما خطیب در عصر جاهلیت، سید و حکیم قبیله به شمار می رفت و خطابه از اساس با سیادت و سیاست پیوند داشت. در عهد اسلام نیز با دین ارتباط پیدا کرد؛ از این رو، خطیب، نمایندگی دینی- سیاسی را نیز عهده دار شد. این نمایندگی به وسیله ی «زبان نظام» میسر بود، لذا خطابه بیش از شعر با ساختار این نظام از لحاظ شکل و فرم سازگاری داشت؛ از آن رو که خطابه، ابزار بیان اغراض و مقاصد جمعی و آرای عمومی بود، برعکس شعر که گاهی به بیان اغراض و اهداف نفسانی به ویژه تاثرات و انفعال های شخصی می پرداخت. به طور کلی، شاعران از فرارویان و حکیمان نبودند، بلکه از طبقه ی فرودست جامعه و مردم عوام بودند. این موقعیت اجتماعی شاعر، منزلت شعر را به اندازه ای تنزل می بخشید که آن را وسیله ای برای تکسب (تکدی) و هجو دیگران می ساخت و شاعر با هجویه های خود متعرض عرض ها و حرمت های افراد می شد. نیاز مسلمانان به خطابه برای دفاع از دین جدید و تبلیغ آن می تواند توجیه گر ترجیح آن بر شعر در دوره نخست اسلامی باشد. هم چنین گرایش شعر به خطابه، یعنی پیروی از اسلوب خطابی را نیز توجیه می کند؛ برای مثال، شعر دینی- سیاسی، امری خطابی بود که بر ارتجال، دیالکتیک، هجو دشمن و مدح دوست مبتنی بود؛ به عبارت دیگر، مقوله ای حماسی- تبلیغی بود که عقیده و باور را منعکس می نمود و غایت آن اقناع بود. از این رو، این نوع شعر را می توان خطابه ی موزون و مقفّا نامید.

رواج گستره ی شعر، معلول برتری ذاتی آن بر خطابه نبود، بلکه ناشی از علل و عوامل بیرونی دیگری بود از جمله: امی بودن مردم، نبود نوشتار و برخورداری از حافظه ای نیرومند که برای فراگیری و حفظ شعرها بسیار آماده تر بود تا جذب و حفظ مطالب خطبه ها.

مشخصات کتاب از تقابل گفتار و نوشتار تا تقابل نظم و نثر در سنت ادبی ما

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : از تقابل گفتار و نوشتار تا تقابل نظم و نثر در سنت ادبی ما
ناشر : انتشارات زوار
نویسنده : فرزاد بالو
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1399
نوع جلد و قطع : شومیز - وزیری
تعداد صفحات : 212
شابک : 9789644015748
وزن (گرم) : 309
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×