گفت و شنود بانوان در باب زندگی انسان

گفت و شنود بانوان در باب زندگی انسان

گفت و شنود بانوان در باب زندگی انسان

وضعیت: غیرفعال
ناشر: زوار

نویسنده : حسین سلیمانی‌آملی

 

این کتاب پاسخگوی بسیاری از پرسش های مهم، ظریف و بنیادی پیرامون جامعه و جهانی انسان مدار و مبتنی بر اصل خرد و منطق و انسانیت است که به شکل گفت و گویی کاملا دوستانه از زبان چهار بانوی ایرانی که هر یک مدافع جهانی خاص و دارای دیدگاهی منحصر به فرد هستند بیان و بررسی می شود. یکی از این بانوان استاد فلسفه جدید، مدرنیست و مدافع مدرنیته است، دیگری استاد فلسفه با گرایشات پست مدرنی و مدافع جهان پسامدرن است، بانوی سوم محقق الهیات و معارف اسلامی و مدافع جهان سنتی و الهی و اخرین بانو پژوهشگر رشته حقوق و مدافع سازش میان هر دو جهان مدرن و سنتی است. در نهایت در پس گفت و گوی همدلانه آن ها، همگی تحقق یک «جهان انسان مداری راستین» را می پذیرند، جهانی که اگر محقق شود بهشت موعود را پیش چشم انسان ترسیم می کند.

گزیده ای از کتاب :


سیمین: دقیقا. پس جامعه سالم جامعه ای است که در آن قوانین اجتماعی بر مبنای چنین تعهدی وضع و اجرا می شود. حکومت سالم نیز حکومتی است که در صدد وضع و اجرای چنین قوانینی است. حکومتی که نه تنها نافی آزادی های شهروندانش نیست، بلکه حتی بیشترین حد آزادی ممکن را برای هر فرد به رسمیت می شناسد (چون نظارت حداقلی بر آزادی های شهروندان و در عین حال کنترل حداکثری بر چگونگی رفتار و خدمات رسانی دولتمردان دارد)، به گونه ای تنها دغدغه چنین حکومتی، توسعه دامنه رفاه و آرامش و آسایش و شادمانی و زندگی دلخواه شهروندانش است.

میترا: سیمین عزیزم؟ پرسشم این است که آیا در جامعه و جهان امروزی دو مفهوم تعهد و آزادی به شکلی که توصیف کردی مصداق واقعی دارد؟ آیا امروزه شهروندان از آزادی حداکثری و تعهد حداقلی برخوردارند و یا اینکه قضیه برعکس است، یعنی از آزادی حداقلی و تعهد حداکثری که غالبا اجباری و غیرانسانی است، رنج می برند؟ آیا آنچه عملا و واقعا مشاهده می شود، آزادی های افسارگسیخته زمامداران و حاکمان، و بی تعهدی و بی مسئولیتی آنان در برابر شهروندانشان نیست که هیچ وقت خود را پاسخگوی ندانم کاری ها و بی لیاقتی ها و بی عدالتی ها و ستمگری ها و زورگویی ها و غارتگری های خویش نمی بینند؟

سیمین: میترای عزیزم؟ بهتر از من می دانی که جهان امروزی یکسان و یک دست نیست بلکه در آن، جوامع متنوع و مختلفی وجود دارند. جهان امروزی را در یک تقسیم بندی کلی و عمومی می توان به جوامع مدرن غرب و جوامع سنتی شرق تقسیم نمود.

گذشته از این، همان جهان مدرن غرب یا جهان سنتی شرق نیز یک دست و یکنواخت نیست. بیشترین میزان پیوند خردمندانه و انسان محورانه میان دو مفهوم تعهد و آزادی را در جوامع مدرن غرب می یابیم. در جوامع سنتی شرق بطور کلی غلبه تعهد بر آزادی را داریم. چون قوانین اجتماعی این جوامع بر مبنای تعهد حداکثری و آزادی حداقلی شهروندان وضع می شود. البته باز میزان وزن و سنگینی هریک از دو کفه تعهد و آزادی، در جوامع مختلف شرقی مانند ایران و عراق و افغانستان و عربستان فرق می کند…

مشخصات کتاب گفت و شنود بانوان در باب زندگی انسان

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : گفت و شنود بانوان در باب زندگی انسان
ناشر : انتشارات زوار
نویسنده : حسین سلیمانی‌آملی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1399
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 302
شابک : 9789644015793
وزن (گرم) : 361
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×