رفتاردرمانی عقلانی هیجانی

رفتاردرمانی عقلانی هیجانی

رفتاردرمانی عقلانی هیجانی

وضعیت: غیرفعال
ناشر: روان‌شناسی و هنر

(راهنمای درمانگر)(بسته‌ی رفتاردرمانی عقلانی هیجانی آلبرت آلیس 3)

 

نویسنده : آلبرت آلیس ،کاترین مک‌لارن

   ترجمه : مهرداد فیروزبخت

 

اثر حاضر به منظورشرح رفتاردرمانی عقلانی هیجانی به زبان ساده و جامع برای درمانگران، در هشت فصل به همراه دو ضمیمه نگاشته شده است و در این راستا به توضیح ریشه فلسفی نظریه رفتاردرمانی عقلانی هیجانی، علل ناراحت شدن و ناراحتی پذیری، شیوۀ اجرای رفتاردرمانی عقلانی هیجانی و یکپارچه کردن آن با سایر درمان ها می پردازد.

گزیده ای از کتاب :


رفتاردرمانی عقلانی هیجانی درمورد احساسات منفی سالم و ناسالم مراجعان هنگام گرفتاری، نظریه هایی دارد. نخست این که تمام احساسات «طبیعی» هستند و تقریبا به طور خودکار پس از فکر کردن یا تجربه کردن محرک هایی که از نظر مراجعان آزارنده یا ناخوشایندند، ایجاد می شوند. چنین واکنشی فی نفسه یک واکنش «سالم» انسانی است چون اگر آدم ها احساسات منفی سالم نمی داشتند، از محرک های منفی پرهیز نمی کردند و زندگی اسفبار می شد و بقای آنها به خطر می افتاد. احساسات مثبت نیز به آدم ها انگیزه می دهند زندگی را ادامه دهند و مولد باشند.

پس رفتاردرمانی عقلانی هیجانی آدم ها را قویا تشویق می کند احساسات مثبت و منفی داشته باشند. «عاقلانه» بر خلاف این باور غلط برخی از درمانگران، به معنای سرد و بی روح بودن و شکیبایی و بی احساس بودن نیست.

اما رفتاردرمانی عقلانی هیجانی بین احساسات منفی سالم ـ مثل تاسف، پشیمانی، ناکامی و آزردگی ـ و احساسات منفی ناسالم ـ مثل وحشت، افسردگی، خشم و متاسف شدن برای خود ـ فرق می گذارد. احساسات منفی سالم به اعمالی منجر می شوند که به خود شخص و اجتماع کمک می کنند؛ درحالی که احساسات منفی ناسالم جلوی اعمال اصلاحی را می گیرند و به رفتار مخرب یا به بی تفاوتی منجر می شوند.

مشخصات کتاب رفتاردرمانی عقلانی هیجانی

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : رفتاردرمانی عقلانی هیجانی
ناشر : روان‌شناسی و هنر
نویسنده : آلبرت آلیس ،کاترین مک‌لارن
مترجم : مهرداد فیروزبخت
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1401
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 158
شابک : 9786007063057
وزن (گرم) : 185
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×