بازسازی اختلال شخصیت مرزی مقاوم به درمان

بازسازی اختلال شخصیت مرزی مقاوم به درمان

بازسازی اختلال شخصیت مرزی مقاوم به درمان

وضعیت: غیرفعال
ناشر: روان‌شناسی و هنر

(راهنمای روان‌درمانی ساخت‌گشای پویشی)

 

نویسنده : روبرت جی.گرگوری

   ترجمه : الهه مجدآرا ،اسحق رحیمیان بوگر ،سیاوش طالع‌پسند 

 

کتاب حاضر به مفاهیم کلیدی و روش های روان درمانی ساخت گشای پویشی می پردازد. این کتاب برای درمان افرادی که از تاثیرات مخرب اختلال شخصیت مرزی رنج می برند بسیار مفید و تاثیرگذار است. به دلیل اهمیت درمان این بیماران مبتلا به عادات و عملکرد مخرب نظیر «وابستگی به مواد و الکل، رفتارهای خود آسیب رسان، اقدام های مکرر به خودکشی و…»، نویسنده در ابتدا یک ابزار آموزشی برای درمان ارائه می کند و سپس فنون خاص و داروهای روان گردان و مداخلات روان درمانی ساخت گشای پویشی و اصول مدیریت داروها را مورد بحث قرار می دهد.

گزیده ای از کتاب :


بیماران مرزی نوعی آرمانی سازی های حفظ کننده را در درون خود نگه می دارند که به آنها کمک می کند تا بتوانند در میان ناامیدی های مداوم از خودشان و دیگران به بقا ادامه دهند. آرمانی سازی های حفظ کننده خود به شکل خیال پردازی های خود بزرگ بینانه در می آیند. این اتفاق بیشتر در بیمارانی مشهود است که دارای صفات خودشیفته غالب هستند، اما عجیب اینکه، ممکن است این اتفاق دربیمارانی که اعتماد به نفس پائینی دارند و دارای دوره های مکرر افسردگی هستند نیز مشاهده شود. برای مثال: «اگر واقعا سعی می کردم، می توانستم از کالج با معدل الف فارغ التحصیل شوم.» وقتی بیمار نقش بیمار را رها کرده و با مسئولیت ها و واقعیت های بزرگسالی روبه رو می شود، خیال پردازی های خود بزرگ بینانه به چالش کشیده می شوند.

آن دسته از بیمارانی که در گذشته مراقبان بدرفتاری داشته اند برای حفظ آنها شدیدا به خیال پردازی های آرمانی در مورد یک دیگری کاملا مهربان اتکا می کنند. لذا، پاسخ به این سوال «آیا حق دارم عصبانی شوم؟» مسئله ی عمده ای را مطرح می سازد. برای اینکه اگر بدرفتاری از جانب مراقبانم به طور کامل تقصیر من نبوده باشد، یعنی اینکه آن اشخاص ممکن است آن اندازه که تصور می کردم مهربان و کامل نبوده باشند. خیال پردازی این است که « خانواده ام، همسرم و غیره در باطن واقعا مرا دوست داشتند. آنها فقط موقعیتش را نداشتند که به من نشان دهند چقدر مرا دوست داشتند چون من خیلی بد بودم.» اضطراب زیادی با به چالش کشیدن این توهم آرمانی سازی دیگرانی همراه است که هرگز موقعیت این را نداشتند که نشان بدهند چقدر واقعا او را دوست می داشتند. وقتی بیمار برای دست کشیدن از این توهم عشق پنهان آماده شد، این آگاهی برایش به منزله یک فقدان بوده و مستلزم یک فرایند سوگواری خواهد بود.

مشخصات کتاب بازسازی اختلال شخصیت مرزی مقاوم به درمان

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : بازسازی اختلال شخصیت مرزی مقاوم به درمان
ناشر : روان‌شناسی و هنر
نویسنده : روبرت جی.گرگوری
مترجم : الهه مجدآرا ،اسحق رحیمیان بوگر ،سیاوش طالع‌پسند
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1400
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 336
شابک : 9786007063941
وزن (گرم) : 371
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×