تاریخ هنر یونان

تاریخ هنر یونان

تاریخ هنر یونان

وضعیت: غیرفعال
ناشر: باهم

(با مقدمه‌ای در مورد هنر مصر و بین‌النهرین)

 

نویسنده : اف بی تاربل

   ترجمه : علیرضا کورش‌لی

 

 کتاب حاضر با هدف نمایش بهترین آثار یونان که توسط هنرمندانی با بهره کم از آموزش های کامل اما به شکلی هوشمندانه خلق شده اند تهیه شده و همین مسئله را که چنین افرادی هم چنان صاحب مهم ترین و هنری ترین آثار جهان به شمار می آیند مورد بررسی قرار داده است. این اثر طی یازده فصل هنر و معماری این سرزمین را در دوره های تاریخی گوناگون نمایش داده و شرحی مرتبط با هنر از آن چه که در آن دوران جریان داشته در اختیار گذاشته است.

گزیده ای از کتاب :


مهم ترین حقیقتی که باید مورد توجه قرار گیرد واقع گرایی این پرتره ها است همان طوری که مشاهده می شود مجسمه سازی یونان در خلال دوران شکوه خود به سوی چهره و پیکره ی نوعی و آرمانی انسان گرایش می یابد لیکن در مصر چنین نبوده بلکه وظیفه هنرمند مصری ساخت نمایشی بدلی از موضوع خود بود و او با مهارتی خارق العاده بارها وظیفه اش را به انجام رسانده است، به ویژه  سرهای بهترین مجسمه ها از فردیت و تجسم زنده بودن را نسبت به محدودیت های هنر مصریان غافل سازد. مجسمه ساز هرگز در وضعیت قرارگیری پیکره هایش آزادی عمل نداشت. مجسمه چه نشسته باشد، چه ایستاده، زانو زده، یا چمباتمه زده، سر و بدن همیشه مستقیم رو به جلو هستند و به هیچوجه نمی توان زیبایی بدن ورزشکار یا ذوق هنرمندانه را در پارچه ها از سوی مجسمه ساز در این آثار دید. در نقش برجسته های رنگی که دیوارهای محراب ها را در ماستابا می پوشانند تنوع بیشتری از شکل قرارگیری وجود دارد.

در اینجا صحنه هایی از کشاورزی، دام پروری، ماهیگیری، نانوایی، و غیره وجود دارند که با سرزندگی ستودنی، هرچند تطابق ثابت و معلوم با آداب و رسوم قراردادی به نمایش درآمده اند. در تصاویر زندگی مصریان باستان سرگرمی و آموزه هایی بی انتها برای ما وجود دارد ولی با این وجود، بیش از مجسمه های پرتره ای، در هیچ کجا حس زیبایی فرم یا ذوق شاعرانه و آرمان گرایانه ای دیده نمی شود.

از زمان امپراتوری قدیم، و نیز امپراتوری میانه، تقریبا تنها آثار به جا مانده از بشر که تا زمان ما باقی مانده اند آرامگاه ها و محتویاتشان هستند. این آرامگاه ها دیگر فرم ساده ماستابا را ندارند، اما یا از آجر خشک شده در آفتاب که بر روی آن هرمی قرار می گرفته ساخته شده اند و یا در صخره ها تراشیده شده اند.

مشخصات کتاب تاریخ هنر یونان

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : تاریخ هنر یونان
ناشر : باهم
نویسنده : اف بی تاربل
مترجم : علیرضا کورش‌لی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1398
نوع جلد و قطع : گالینگور - وزیری
تعداد صفحات : 230
شابک : 9786226685979
وزن (گرم) : 478
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×