تمدن‌های باستانی آمریکای مرکزی

تمدن‌های باستانی آمریکای مرکزی

تمدن‌های باستانی آمریکای مرکزی

وضعیت: غیرفعال
ناشر: باهم

نویسنده : علیرضا کوروش‌لی

 

کتاب حاضر به بررسی تاریخچه و چگونگی تاریخ مایاها؛ که باعث به وجود آمدن تمدنی عظیم و دستاوردهای شگرفی در آمریکای مرکزی شد، می پردازد. همچنین با توجه به اسناد و مدارکی که به حقیقت نزدیک باشد، نگاهی به چگونگی پیدایش، نوع زندگی و دستاوردهای هنری و علمی تمدن های شگرف آمریکای مرکزی که درک و شناخت بهتری می آفریند می اندازد. کتاب پیش رو حاوی 4 فصل (مایاها- تمدن اولمک- تمدن آزتک- تمدن اینکاها) است.

گزیده ای از کتاب :


مایاها را از آن جهت پیشرفته ترین قوم در آمریکای باستان می دانند که بهتر از سایرین توانستند زبان خود را مکتوب کرده و خط را به کار ببرند. مایاها به زبان مایایی تکلم می کردند که زبانی مشتق شده از شاخه زبان های بومی آمریکا محسوب می شود.

زبان مایایی قدیم، بعدها به چندین گویش متعدد تقسیم شد که امروز گروه زبان های مایایی را تشکیل می دهد که در آمریکای مرکزی هنوز هم گویش کنندگانی دارد. در گذشته تفاوت های لهجه های اقوام مایایی تبار به حدی بود که گاه سخن یکدیگر را درک نمی کردند که البته این تفاوت ها تا به امروز نیز پابرجا مانده است.

ممکن است که مایاها ایده نوشتن زبان را از اولمک ها فراگرفته باشند، اما خط آنها هیچ شباهتی به سیستم نوشتاری اولمک نداشت. خط مایایی نوعی خط هیروگیفی بود که آغاز به کارگیری و ابداع آن، به سده ششم پیش از میلاد باز می گردد.

مایاها خط خود را برای امور مذهبی، سرشماری درآمد و مالیات های عمومی، مراسم و مناسک مذهبی و تحریر و تالیف کتاب هایی که دانش و علوم را حفظ می نمود به کار می بردند. آموزش خط نوشتاری نیز میان طبقه نخبگان رایج بود. رمزگشایی علائم نوشتاری مایاها تا حد زیادی سخت و دشوار است و هنوز هم تمامی متون نوشته شده مایا به خوبی خوانده و درک نشده اند. یکی از این مشکلات تغییر زبان و لهجه مایاها و واژه پذیری فراوان از زبان اسپانیایی است.

مایاها ساخت کاغذهای الیافی را دنبال می کردند و بیش از هزار جلد کتاب آکاردئونی شکل تالیف کرده بودند که موضوعاتی مانند تاریخ قوم مایا، نظام اعتقادی، ستاره شناسی و پیش گویی، ریاضیات، طب و گاه شماری را در بر می گرفت.

این کتاب ها تقریبا همگی به دست کشیش های اسپانیایی سوزانده شدند.

کتابی که در اسپایا کشف شد، مربوط به طالع بینی است و نوشتار آخرین پرسیانوس نام دارد که در پاریس از صندوقی بی نام و نشان بیرون کشیده شد و مربوط به اساطیر و عقاید مذهبی مایاهای باستان است.

مشخصات کتاب تمدن‌های باستانی آمریکای مرکزی

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : تمدن‌های باستانی آمریکای مرکزی
ناشر : باهم
نویسنده : علیرضا کوروش‌لی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1400
نوع جلد و قطع : شومیز - وزیری
تعداد صفحات : 147
شابک : 9786226999670
وزن (گرم) : 225
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×