سفرنامه‌ی امین‌الدوله (حاج میرزا علی‌خان امین‌الدوله)

سفرنامه‌ی امین‌الدوله (حاج میرزا علی‌خان امین‌الدوله)

سفرنامه‌ی امین‌الدوله (حاج میرزا علی‌خان امین‌الدوله)

وضعیت: موجود
ناشر: توس
قیمت:  
2,900,000ريال2,610,000ريال

نویسنده : حاج میرزا علی‌خان امین‌الدوله
به کوشش : اسلام کاظمیه

 

این کتاب حاوي يادداشت ها و خاطرات ميرزا علي خان امين الدوله صدراعظم ناصرالدين شاه قاجار است كه پس از كناره گيري از منصب صدر اعظمي در سفر به مكه نوشته شده است....

علی‌خان امین‌الدوله فرزند محمد خان مجدالملک سینکی، در ۱۸ ذیقعده ۱۲۵۹ در تهران به دنیا آمد. پس از انجام تحصیلات معمول نزد پدر دانشمند و اصلاح‌طلب خود، به آموختن زبان فرانسوی و معلومات جدید پرداخت و نوشته‌های نویسندگان و دانشمندان غرب را مطالعه کرد در اوایل عهد ناصرالدین شاه منشی حضور بود و بیشتر رسائل شاه به قلم و انشای او تحریر می‌شد. در سال ۱۲۹۰ لقب امین‌الملک و منصب وزارت رسائل به او داده شد. در همان اوقات ادارهٔ پست به او سپرده شد و یک سال بعد ضرابخانهٔ دولتی نیز به او واگذار گردید. در سال ۱۲۹۷ وزارت وظایف و اوقاف که شغل پدری‌اش بود به دیگر مشاغل او افزوده شد. در سال ۱۲۹۹ لقب امین‌الدوله گرفت، و در سال ۱۳۰۴ به ریاست مجلس وزرا و دارالشورای کبری انتخاب شد.

در سفرهای ناصرالدین شاه به فرنگ، امین‌الدوله ملتزم رکاب بود، و شاه پس از بازگشت از سفر سوم فرنگ در سال ۱۳۰۶ قمری امر تدوین قانون را به عهدهٔ او گذاشت. امین‌الدوله یک کتابچهٔ قانون تنظیم کرد و فرمان اجرای آن صادر شد، اما حکومتیان از اجرای آن جلوگیری کردند.
امین‌الدوله در سال ۱۳۱۳ در زمان صدراعظمی امین‌السلطان به پیشکاری آذربایجان منصوب شد، و این انتصاب در حکم تبعید او بود. در آنجا حاجی میرزا حسن رشدیه را که پس از هجوم روحانیان و بستن مدرسه رشدیه به قفقاز فرار کرده بود با تلگراف به تبریز خواست و به دست او دبستان باشکوهی بنیاد نهاد و همهٔ هزینه‌های آن را خود پرداخت کرد.

مشخصات کتاب سفرنامه‌ی امین‌الدوله (حاج میرزا علی‌خان امین‌الدوله)

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : سفرنامه‌ی امین‌الدوله (حاج میرزا علی‌خان امین‌الدوله)
ناشر : انتشارات توس
نویسنده : حاج میرزا علی‌خان امین‌الدوله
مترجم : به کوشش : اسلام کاظمیه
نوبت چاپ : 2
تاریخ انتشار : 1390
نوع جلد و قطع : گالینگور - وزیری
تعداد صفحات : 448
شابک : 9789643150754
وزن (گرم) : 760
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×