فرهنگ کوچک ریشه شناسی عامیانه

فرهنگ کوچک ریشه شناسی عامیانه

فرهنگ کوچک ریشه شناسی عامیانه

وضعیت: موجود
ناشر: بوطیقا
قیمت:  
940,000ريال846,000ريال

نویسنده : علی‌رضا نیک‌زاد 

 

ظاهراً ریشه‌شناسی عامیانه پاسخی است به نیاز سادۀ انسان برای پی‌بردن به چرایی امور و پدیده‌ها. نیاکان ما با دیدن مناظر سترگ طبیعت وحشت‌زده می‌شدند و از آنجا که نمی‌توانستند آنچه را می‌بینند، درک کنند یا ریشۀ آن را بیابند، دست به خیال‌بافی می‌زدند؛ یعنی چون نمی‌توانستند علت آنچه را که موجب هراس‌شان است بیابند، برای آن علتی ساختگی می‌بافتند؛ مثلاً برای انسان بدوی طوفان و رعد نتیجۀ خشم قدرتی متعال بود. در قلمرو زبان نیز چنین برخوردی با واژه‌های ناشناخته می‌شود؛ نویسندگان و گویش‌وران سعی می‌کنند واژۀ ناشناخته را تجزیه و تحلیل کنند و اگر واژه به تفسیر تن نداد، به‌اجبار آن را تغییر می‌دهند و گاهی نیز برای توجیه این تفسیر جدید افسانه‌ها و شخصیت‌های خیالی می‌آفرینند.

ریشه‌شناسی عامیانه یک‌سره بی‌ارزش نیست و ما را با اندیشۀ پیشنیان دربارۀ واژه‌ها و به تبع آن با نگرش آنان دربارۀ مقولات گوناگون آشنا می‌کند؛ همچنین همراه ریشه‌شناسی‌های عامیانه، افسانه‌ها و حکایت‌هایی نقل شده است که آگاهی از آن برای بررسی‌های ادبی و مطالعات فرهنگ عامه بی‌فایده نیست؛ از این‌رو نویسنده در این کتاب کوشیده است تعدادی از ریشه‌شناسی‌های عامیانه را گردآوری شود.

کاربرد دیگر چنین کتابی می‌تواند یادآوری عامیانه‌بودن برخی از ریشه‌شناسی‌های رایجی باشد که نمونه‌های آن را در برخی از کتاب‌ها و مقالات می‌خوانیم یا از زبان دوستان می‌شنویم؛ مثل تفسیری که از واژه‌های بیابان، زمین، رایگان و خدا می‌شود.

مشخصات کتاب فرهنگ کوچک ریشه شناسی عامیانه

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : فرهنگ کوچک ریشه شناسی عامیانه
ناشر : بوطیقا
نویسنده : علی‌رضا نیک‌زاد
نوبت چاپ : 1
تاریخ انتشار : 1401
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 175
شابک : 9786229608807
وزن (گرم) : 225
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×