ژاک دریدا ( اندیشه‌گران انتقادی )

ژاک دریدا ( اندیشه‌گران انتقادی )

ژاک دریدا ( اندیشه‌گران انتقادی )

وضعیت: ناموجود
ناشر: مرکز

نویسنده : نیکلاس رویل
   ترجمه : پویا ایمانی
 

«اندیشه‌گران انتقادی» مجموعه‌ای است که خوانندگان را با مهمترین متفکران معاصر و موثر در عرصه‌های علوم انسانی (به‌ویژه مطالعات ادبی و فرهنگی) آشنا می‌کند. این مجموعه طیف متنوعی از فیلسوفان و نظریه پردازان را در بر می‌گیرد، اما این متفکران همگی اصحاب «اندیشه‌ی انتقادی» بوده، هر یک به سهم خود آثار ارزنده و راه‌گشایی برای نقادی وضعیت فکری و فرهنگی معاصر پدید آورده‌اند. این مجموعه می‌کوشد تا با معرفی مهمترین آثار هر متفکر و مرور موشکافانه‌ی اندیشه‌های مطرح در آن‌ها، افزون بر آشنایی ابتدایی، انگیزه‌ای برای خوانش‌های پیشرفته‍‌تر مهیا کند. هر مجلد این مجموعه می کوشد با گزینش دقیق، منسجم و هدفمند اندیشه‌های اساسی هر متفکر و آثار او، به جای دانشی سطحی، شناختی عمقی به خواننده ارائه کند.

کتاب سعی دارد آرای دریدا را که برای مطالعالت ادبی و مطالعات فرهنگی مناسب هستند برجسته کند.کتاب همچنین در صدد است توصیه‌هایی به ما برای خواندن آرای و متون دریدا پیشنهاد کند و نقدهایی را که به آثار او هستند به بحث بگذارد.

ژاک دریدا در ۱۵ ژوئیه ۱۹۳۰ (میلادی) در البیار نزدیک الجزیره و در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. او یک بار ازدواج کرد و یک زندگی خانوادگی را تا آخر عمر حفظ کرد.وی که از عرصهٔ پدیدارشناسی به ساختارگرایی و ساختارشکنی نزدیک شد با دیدگاه‌هایش درباره زبان، دانش و معنا و به‌ویژه ماهیت متن مورد توجه ارتباط‌شناسان قرار گرفت. او شاگرد نهضت ساختارگرایی و اندیشه‌های پساساختارگرایی میشل فوکو بود و با نقدی که بر این اندیشه و بیشتر از جنبه نشانه‌شناسی وارد نمود مورد توجه محافل نقد ادبی و جامعه پست مدرن دانشگاهی آمریکا قرار گرفت. دریدا در آثارش فاصله بین فلسفه و ادبیات را کاهش داد و به عنوان یک منتقد ادبی قدرتمند هم شناخته شد.مشهورترین اصطلاح دریدا Déconstruction است که آن را در فارسی به ساختارشکنی، واسازی و شالوده‌شکنی و ساخت‌گشایی ترجمه کرده‌اند.

مشخصات کتاب ژاک دریدا ( اندیشه‌گران انتقادی )

مشخصات
شناسنامه کتاب
عنوان : ژاک دریدا ( اندیشه‌گران انتقادی )
ناشر : نشر مرکز
نویسنده : نیکلاس رویل
مترجم : پویا ایمانی
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1398
نوع جلد و قطع : شومیز - رقعی
تعداد صفحات : 288
شابک : 9789642130108
وزن (گرم) : 320
شاخه‌ها
مقالات مرتبط با محصول
مقاله مرتبط با این محصول وجود ندارد.
مرورگر شما بسیار قدیمی است!
جهت مشاهده این وب سایت به صورت صحیح، بروزرسانی مرورگرتان ضروری خواهد بود. بروزرسانی مرورگر
×